Informatie, advies en ondersteuning bij zorg
Onafhankelijke cliëntondersteuning
Onafhankelijke cliëntondersteuning
Wilt u hulp of advies bij het aanvragen of organiseren van uw zorg? Een cliëntondersteuner kan u daarbij helpen. Cliëntondersteuning is gratis en onafhankelijk.
Wat is cliëntondersteuning?
- Een cliëntondersteuner helpt u uw zorg goed te organiseren.
- Een cliëntondersteuner helpt u om bewuste keuzes te maken over uw zorg.
- Een cliëntondersteuner staat naast u, denkt mee en betrekt waar mogelijk uw familie, mantelzorgers en vrijwilligers bij het zoeken naar oplossingen.
- Een cliëntondersteuner kent het zorgaanbod in uw buurt.
Wat kan de cliëntondersteuner voor u doen?
U kunt informatie, advies en ondersteuning krijgen. Bijvoorbeeld:
- Informatie en advies over het zorgaanbod in de regio, zorgvormen, cliëntrechten en eventuele wachtlijsten.
- Een zorgaanbieder vinden die goed bij uw situatie past.
- De invulling van de zorg. U kunt hulp krijgen bij het opstellen, evalueren en bijstellen van het zorg- of ondersteuningsplan. Dit zijn afspraken over de invulling van de zorg die u maakt met uw zorgverlener. De cliëntondersteuner kan meegaan naar de bespreking met de zorgverlener.
- Bemiddeling tussen u en uw zorgaanbieder. Wilt u uw zorg veranderen en komt u er met de zorgaanbieder niet uit? Ook dan kan een cliëntondersteuner u helpen.
- Ondersteuning bij klachten, geschillen, bezwaar en beroep.
- Hulp bij het aanvragen van een herindicatie.
Waar kunt u cliëntondersteuning krijgen?
Via het zorgkantoor
Als u een Wlz-indicatie heeft, kunt u terecht bij een cliëntondersteuner via het zorgkantoor. Het zorgkantoor levert zelf ondersteuning en heeft afspraken met organisaties voor cliëntondersteuning.
Via de gemeente
U kunt terecht bij een cliëntondersteuner via de gemeente als u hulp en advies nodig heeft op het gebied van zorg en ondersteuning, jeugdhulp, participatie, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. De gemeente kan u in contact brengen met cliëntondersteuning.