Locaties
Type zoekterm(en) en druk op enter

Onze locaties

Tilburg

Groningen

Samen Zeggenschap

Cliëntenraad Groningen

De Cliëntenraad (CR) Groningen komt op voor de gemeenschappelijke belangen van alle bewoners in Woonlandschap de Leyhoeve Groningen. Het bestaan en de (medezeggenschap)rechten van de cliëntenraad is vastgelegd in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ). Via de cliëntenraad kunnen de bewoners van De Leyhoeve invloed uitoefenen op het beleid van de instelling. Het bestuur van De Leyhoeve moet bij het nemen van beslissingen rekening houden met het advies van de cliëntenraad.

Het is belangrijk dat de cliëntenraad een duidelijke, zichtbare positie heeft in de organisatie van de Leyhoeve. Dat iedereen, cliënten, vertegenwoordigers, medewerkers en management, weet dat er een cliëntenraad is en dat duidelijk is waarvoor de cliëntenraad is en waar hij voor staat.

Cliëntenraad Leyhoeve Zorg BV Groningen:

  • Dhr. Martin Menger, voorzitter
  • Dhr. Arjen Meinders, vice-voorzitter
  • Dhr. Geert Eerelman, lid
  • Mw. Griet Kenters, lid
  • Dhr. Henk Blik, lid
  • Mw. Mirjam van Dommelen, ambtelijk secretaris

Waarom een cliëntenraad?

Cliëntenraden zijn ooit ontstaan om de mensen die zorg nodig hebben een collectieve stem te geven. Zodat zorgorganisaties steeds blijven doen wat hun kerntaak is: zorg verlenen aan mensen, waardoor die het leven kunnen leiden dat bij hen past.

Een cliëntenraad is onmisbaar bij het verbeteren van de zorg. Bij de cliëntenraad ligt een belangrijke sleutel om de zorg maximaal aan te laten sluiten bij wat mensen nodig hebben.

In de zorg is medezeggenschap ontwikkeld, omdat mensen die zorg krijgen het vaak moeilijk vinden om aan te geven wat zij willen. Of wanneer zij dat wel kunnen aangeven geen of onvoldoende gehoor vinden. Een cliëntenraad geeft mensen die zorg nodig hebben een stem en komt op voor hun belangen. Ook draagt medezeggenschap bij aan betere zorg- en dienstverlening.

Wat wil de cliëntenraad bereiken?

De cliëntenraad van De Leyhoeve Groningen wil dat de bewoners van de zorgafdeling díe zorg krijgen die zij nodig hebben en wensen – in een omgeving die hun past. Daar waar dit niet het geval is, zijn verbeteringen nodig.

Ook lid worden?

Wij zoeken altijd enthousiaste leden voor onze cliëntenraad, uw stem is belangrijk! Heeft u een warm hart voor de ouderenzorg en wilt u meer mogelijk maken voor de bewoners van De Leyhoeve? Houdt u van meedenken en zet u zich graag in voor de belangen van onze bewoners? Dan zijn we op zoek naar u! Word ook lid en praat mee. Meld u aan via: clientenraad.groningen@leyhoeve.nl.

Algemeen

Bewoners hebben het recht mee te praten over het beleid van de instelling waar zij zorg van ontvangen, zoals de werknemers van een instelling dat mogen middels een ondernemingsraad (OR). De Raad van Toezicht (RvT) moet ervoor zorgen dat het Bestuur, de OR en de CR alle drie in staat zijn om hun taak uit te oefenen. Bij de invoering van de WMCZ heeft de wetgever bepaald dat een onafhankelijke partij -de cliëntenraad- ook zijn visie moet geven op hoe de publieke middelen door een zorginstelling worden besteed. Daarom heeft de cliëntenraad adviesrecht over de begroting en de jaarrekening. Daarnaast heeft de cliëntenraad ook adviesrecht bij een belangrijke reorganisatie van de zorginstelling, bij benoemingen van leidinggevenden van de zorginstelling en kan de cliëntenraad zelf een kandidaat aandragen voor de Raad van Toezicht.

Delen:
Laatst bijgewerkt: 16 juni 2025

Contact opnemen

Wilt u meer weten of lid worden, stuur ons dan een e-mail. Wij beantwoorden graag al uw vragen.